בג"צ
בית המשפט העליון
|
5823-12,6101-12,6704-12
22/08/2013
|
בפני השופט:
1. כבוד הנשיא א' גרוניס 2. כבוד המשנה לנשיא מ' נאור 3. ע' ארבל 4. א' רובינשטיין 5. ס' ג'ובראן 6. א' חיות 7. ח' מלצר 8. נ' הנדל 9. ע' פוגלמן
|
- נגד - |
התובע:
1. התנועה לאיכות השלטון בישראל 2. חדו"ש לחופש דת ושוויון 3. ישראל חופשית 4. הפורום לשוויון בנטל 5. ח"כ (לשעבר) רוני בריזון 6. יהודה רסלר ואח' 7. תנועת התעוררות 8. הפורום לשוויון בנטל
עו"ד אליעד שרגא עו"ד צרויה מידד-לוזון עו"ד מיקה קונר קרטן עו"ד גלעד ברנע עו"ד יהודה רסלר
|
הנתבע:
1. שר הביטחון 2. צבא הגנה לישראל 3. ראש ממשלת ישראל 4. ממשלת ישראל 5. הכנסת 6. ממשלת ישראל 7. שר החינוך 8. שר האוצר 9. החשבת הכללית במשרד האוצר 10. היועץ המשפטי לממשלה 11. שר הביטחון 12. הכנסת
עו"ד דנה בריקסמן עו"ד אבישי קראוס עו"ד יובל רויטמן עו"ד ד"ר גור בליי
|
החלטה |
הנשיא א' גרוניס:
1. ביום 21.2.2012 קבע בית משפט זה, ברוב דעות, כי חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם, התשס"ב-2002, הידוע כחוק טל, לא יוארך, וכי תוקפו יפוג ביום 1.8.2012. בשתיים מבין שלוש העתירות שבכותרת (בג"ץ 5823/12 ובג"ץ 6704/12) מבוקש לצוות על המשיבים לאכוף את חוק שירות בטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986 (להלן - חוק שירות בטחון), על תלמידי הישיבות, עם פקיעתו של חוק טל.
2. ביום 15.11.2012 החליט מותב תלתא (הנשיא א' גרוניס, המשנה לנשיא מ' נאור והשופטת ע' ארבל) להוציא צו על תנאי בן שלושה ראשים. הראש הראשון והעיקרי הורה לשר הביטחון (הוא המשיב 1) לנמק "מדוע אינו פועל לגיוסם לשירות צבאי של אלה שגיוסם נדחה בצו דחיית שירות ואשר גילאיהם כיום בין 19 שנים ל-30 שנים". הצו על תנאי לא הוצא לגבי כל המבוקש בשתי העתירות. הצו המצומצם הוצא לאחר שהמשיבים הודיעו כי נעשות הפעולות הנדרשות על מנת לגייס לשירות סדיר את ילידי השנים 1994 ו-1995.
3. נפרט עתה חלק מההתפתחויות שאירעו בחודשים האחרונים. הממשלה החדשה שהוקמה בעקבות הבחירות האחרונות לכנסת הקימה בחודש אפריל 2013 ועדת שרים בסוגיה של השוויון בנטל בשירות הצבאי. בעקבות זאת גובש, בין היתר, תזכיר של הצעת חוק בנושא שירותם הצבאי של בני ישיבות. הצעת החוק (יחד עם הצעות חוק קשורות נוספות) אושרה על ידי ועדת השרים לחקיקה והונחה על שולחן הכנסת. בהודעה מעדכנת של פרקליטות המדינה, שהוגשה ביום 11.7.2013, הודע על דבר ההתפתחויות הנזכרות וכן נמסר כי שר הביטחון שוקל לדחות את מועד ההתייצבות לשירות של בני הישיבות מן השנתונים 1994 ו-1995. בני ישיבות אלה אמורים היו להתגייס החל מיום 18.8.2013.
4. בעקבות ההודעה הנזכרת של פרקליטות המדינה הגישה העותרת בבג"ץ 5823/13 (להלן - העותרת) ביום 16.7.2013 בקשה דחופה לצו ביניים. הסעד שנתבקש בבקשה היה לצוות על שר הביטחון שלא לדחות את מועד הגיוס של בני הישיבות שנקראו להתגייס החל מיום 18.8.2013. ביום 22.7.2013 הגישה העותרת בקשה לקיום דיון דחוף בעתירה. ביום 31.7.2013 החלטנו שלא ליתן צו ביניים "לעת הזו" וקבענו דיון ליום 20.8.2013. ביום 1.8.2013 ביקשה העותרת להקדים את הדיון, אך בקשתה נדחתה ביום הגשתה.
יומיים לפני הגשתה של הבקשה להקדמת הדיון, ביום 30.7.2013, הגישה פרקליטות המדינה תגובה לבקשה לצו ביניים ולבקשה לקיום דיון דחוף. בתגובה נמסר, בין השאר, על ההתפתחויות בכל הנוגע להצעות החוק השונות הנוגעות לבני הישיבות. מסתבר, כי הצעות החוק אושרו בכנסת בקריאה ראשונה ביום 22.7.2013 וכי הוקמה בכנסת ועדה מיוחדת לדיון בהצעת החוק בנושא השוויון בנטל השירות הצבאי. עוד נמסר כי שר הביטחון החליט לדחות את מועד התייצבותם לשירות של בני הישיבות שאמורים היו להתגייס בחודשים אוגוסט 2013-אוקטובר 2013. דחיית ההתייצבות היא לחודש דצמבר 2013. ביום 8.8.2013 הגישה העותרת בקשה ובה היא עתרה כי יינתנו הצווים על תנאי המקוריים. העותרת ביססה את הבקשה, בין היתר, על כך ששר הביטחון החליט לדחות את שירותם של ילידי השנים 1994 ו-1995, על אף העובדה שחוק טל פקע עוד ביום 1.8.2012, וחרף ההצהרות שניתנו בבית המשפט.
5. ביום 20.8.2013 קיימנו דיון. הדיון עסק בשתי בקשות של העותרת: הבקשה לצו ביניים והבקשה להרחבתם של הצווים על תנאי. אשר לבקשה השנייה: נוכח ההתפתחויות החדשות ובמיוחד ההחלטה לדחות את גיוסם של בני הישיבות ילידי השנים 1994 ו-1995, יש אכן מקום להוציא צווים על תנאי כמבוקש בעתירות וכך אנו מחליטים.
6. צו הביניים המבוקש (על פי הבקשה מיום 16.7.2013) מכוון להביא לגיוס מיידי של בני הישיבות שאמורים היו להתגייס החל מיום 18.8.2013. במלים אחרות, הצו יביא לביטול החלטתו של שר הביטחון לדחות את מועד הגיוס של אלה שנקראו להתגייס מחודש זה ועד לחודש אוקטובר הקרוב. מן החומר שהובא בפנינו עולה כי חלוף הזמן הינו בעל השלכה אף לגבי בני ישיבות רבים אחרים. כך סעיף 20 לחוק שירות ביטחון קובע מסגרות זמן שונות לגבי מועד ההתייצבות לשירות. סעיף 20(ג2) לאותו חוק מורה כי חלוף הזמן יביא להפחתה בשיעור ישיר של תקופת השירות הצבאי.
על רקע הוראות אלה, העלינו בדיון מיום 20.8.2013 את האפשרות לפיה יינתן צו ביניים המורה כי מעתה ועד להתפתחות רלוונטית (כגון, קבלתו של חוק חדש) לא תהא כל נפקות לחלוף הזמן לגבי תקופות השירות. במלים אחרות, בני הישיבות לא יפיקו יתרון, מבחינת קיצור תקופת השירות הצבאי או תקופה רלוונטית אחרת, כתוצאה מכך שבשלב הנוכחי לא נפלה הכרעה בשתי העתירות העוסקות בגיוסם לשירות צבאי. העותרים הביעו התנגדות למתן צו כאמור ועמדו על בקשתם שמשמעותה גיוס מיידי של בני הישיבות. הפרקליטה שהתייצבה מטעם פרקליטות המדינה, וכן הפרקליט שהופיע מטעם הכנסת, הודיעו על הסכמתם.
7. אנו סבורים שלעת הזו אין ליתן את צו הביניים שנתבקשנו לתיתו. אילו החלטנו להוציא את צו הביניים המשמעות הייתה, במידה רבה, שכבר בשלב זה, ועוד בטרם דיון בעתירות לגופן, העתירות מתקבלות. שהרי יש לזכור שקבלת העתירות משמעה ציווי על המשיבים 4-1 לגייס את בני הישיבות. לעומת זאת, מתן צו ביניים שמקפיא את מירוץ הזמן אין משמעו המעשי קבלה של העתירות, אך הוא מונע הפקת יתרון כלשהו בתקופת הביניים עד להכרעה בעתירות או עד להתפתחות בעלת רלוונטיות.
8. יצוין, כי בדיון נמסר לנו הן על ידי עורכת הדין שהתייצבה מטעם פרקליטות המדינה והן על ידי הפרקליט שהופיע מטעם הכנסת, כי נעשה מאמץ לקדם במהירות את הצעת החוק בנושא שעל הפרק. אך מובן הוא כי איננו מביעים כל דעה לגבי הצעת החוק.
9. אשר על כן -
א) מוצא צו על תנאי על פי הסעדים המבוקשים בשתי העתירות. צו על תנאי זה יבוא תחת הצו על תנאי שהוצא ביום 15.11.2012.
ב) ניתן בזה צו ביניים המונע החל מהיום הפחתה של תקופת שירות או כל תקופה רלוונטית אחרת לעניין גיוסם ושירותם של בני ישיבות.
ג) שלוש העתירות שבפנינו יובאו לדיון ביום 8.12.2013, שעה 09:00. תצהירי תשובה לגבי הצו על תנאי שהוצא היום יוגשו עד 20 ימים לפני הדיון.
ניתנה היום, ט"ז באלול התשע"ג (22.8.2013).